Få aldrig vägglöss och får du det be till gud att du inte behöver få hjälp av Moderna Trygghetsförsäkringar eller Anticimex.

Det här är en lång text men jag måste få ur mig besvikelsen och frustrationen. 

Ni vet när man har med stora kända företag att göra så antar man lite per automatik att dom har ett bra fungerande system hur dom sköter sina uppdrag och är professionella. Men så är det inte alltid, ibland känns det som att det vore bättre att utbilda dagisbarn och låta dom sköta företag för det skulle bli bättre ordning på skiten då.

Sedan i mars har vi haft vägglöss hemma efter Gambiaresan (som jag inte kunde följa med på) och sedan dess har vi strulat med det. Det började med att vi kontaktade vårt försäkringsbolag Moderna Trygghetsförsäkringar som inte kunde svara på en enda av mina frågor vad vår försäkring täckte. Hade vi rätt att bespruta huset och få det täck av försäkringen? Hur var det med lösöre? Fanns det någon tidsgräns för hur länge saneringen fick ta innan dom sluta betala? Dom visste ingenting och jag fick ringa flera gånger för att få svar på mina frågor. Svaret blev att dom endast står för hussaneringen och lösöre fick vi betala själv, men det var inte så vanligt att man fick löss i möbler/kläder. Ett av deras favoritställen att bosätta sig i är ju bara sängen. Men visst okej. Vi värmesanerade och hade oss innan Anticimex äntligen kunde komma och bespruta, 3 veckor efter att vi ringt dom.

Eftersom jag är gravid får jag inte vara i huset det följande dygnet efter besprutningen, inte heller våra tre djur (två katter och en hund) så både jag och dom måste ha någon annanstans att bo under tiden, Niklas får vara i huset efter 2h. Det har varit enkelt löst även om det har varit jobbigt att inte få vara hemma men det har "bara" varit psykiskt. Nu när jag är höggravid och inte ens kan sova bekvämt i min säng som vi köpt efter 3 möten och många pengar på Sova så är det inte hållbart att sova i mammas bäddsoffa längre. Jag sov där sist och jag tror jag fick tre timmars dålig sömn den natten, sen kom Niklas och hämtade mig på förmiddagen och jag grät för jag var så glad att få komma hem. Till saken hör också att jag är sjukskriven och är till stor del sängliggande under dagarna för bland annat ryggsmärtor pga graviditeten och med tanke på det och att jag inte får vara i hemmet under ett dygn med risk för bebisens hälsa så ringde jag återigen vårt försäkringsbolag och frågade om det möjligt, på något vis går att få annat boende under det dygnet var tredje vecka men det var totalt omöjligt fick jag veta av den mest osympatiska människa jag någonsin har pratat med som läste upp villkoren som en robot och slängde in en hel del elakhet i samtalet. Jag brukar alltid vara trevlig i telefon men den här gången tröttnade till och med jag och lät nog ganska otrevlig och muttrade något till svar när hon "önskade mig en trevlig dag ändå" med enorm sarkasm i rösten.

Okej men så jag får inte vara hemma.. Vi får lösa det, försäkringsbolag är inte snälla det vet vi. Dom är dyra och det är också saneringen (att saneringen är väldigt dyr berättade den osympatiske människan på försäkringsbolaget för mig). Det är väl bara att planera lite så får jag ta mig igenom det där dygnet när jag måste vara borta, hunden kan nästan alltid följa med mig och katterna brukar gå att lösa. Man behöver bara planera en hel del. Oj vi får inte glömma att alla möbler ska skjutas ut från väggarna så att Anticimex kommer åt vägglisterna, vilket Niklas måste göra själv eftersom jag varken kan eller får hjälpa till nu. Så från start har jag bett Anicimex att ringa innan dom kommer och dom ringer.. Dom ringer ungefär 15 minuter innan dom tänker komma och det är någongång mellan 7:30-11:00 dom kan ringa. Det är inte en officiell tid som dom på något vis har uppgett utan det är spannet mellan samtalen under de gångna månderna. Så det måste alltid finnas någon hemma var tredje torsdag i fall att dom ska komma ut till oss då eller så måste någon ta sig hem så snabbt som möjligt och det handlar inte om någon timme utan genast. Jag har sedan mars sagt till han som kommer hit att han måste ringa någon dag innan, tisdagar helst. Jag har ringt till Anticimexkontoret i Gävle och sagt till varenda gång det är meningen att han ska ha ringt och han inte har ringt, det är alltså varenda gång sedan i mars, och det enda svar jag någonsin får där är att dom kan kolla vad det står i hans logg och har vi pratat med honom om det här och dom ska ge han ett meddelande så ringer han sen. Ibland ringer han då. Inte alltid. Oftast ringer han på torsdagen precis innan han tänker komma. En gång när jag ringde till kontoret och undrade varför han inte hade ringt på den avtalade tisdagen så sa dom att det stod att han skulle ringa på onsdagen. En gång. En enda gång har det stått i hans logg att han skulle ringa oss innan och då hade han ändå skrivit upp en dag för sent. 
I somras när den här karln hade semester så ringde det en kille och bokade in en tid, killen kom på utsatt tid och besprutade huset, sedan satt han upp att han eller karln skulle ringa på tisdagen den veckan dom skulle återkomma och det var helt normalt för honom. Så enda gången det har fungerat som det ska är när det var en person som annars jobbar på en annan del inom Anticimex än skadedjurssaneringen. 

Nu har det gått fyra veckor sedan dom var här och besprutade huset, jag trodde det var tre veckor innan jag gick bakåt och kollade datumet dom senast var här. Ringde kontoret i vanlig ordning och fick veta att karln hade ringt förra torsdagen men inte fått något svar. Niklas var sjuk så han sov lite längre än vanligt och hade då missat samtalet, vi har dålig täckning i källaren och brukar också slå av mobilerna när vi sover. Det spelar ju ingen roll heller eftersom att vi flera gånger har avtalat med honom att han ska ringa på tisdagar, som sagt. Han lämnar aldrig något meddelande eller försöker ringa igen, trots att vi har ett pågående ärende. Jag fick samma gamla svar från kontoret idag som alltid och nu väntar jag på att han kanske ringer innan dagen är slut.

Samtidigt som jag ringde och hörde om boende med försäkringsbolaget så tog jag upp problemet med Anticimex och fick då veta att dom hade tecknat avtal med en annan saneringsfirma men jag fick inte veta vilken men fick däremot veta att jag inte fick byta till den eftersom jag har ett pågående ärende och då måste hålla mig till Anticimex. Om jag får ett annat problem som kräver sanering så får jag den nya saneringsfirman. 

Få aldrig vägglöss för det värsta är inte lössen som biter er när ni sover, vetskapen om att det finns djur upp till en centimeter stora som kryper upp i er säng och biter er på natten och sen bajsar i er säng. Nej det är inte det värsta. Det värsta är inte att värmesanera all texil (mattor, sängkläder, gardiner, kuddar, gosedjur, kläder) på olika uppfinningsrika sätt nej det är det inte. För lössen blir färre, betten kommer allt mer sällan och sakta men säkert försvinner dom. Har ni som oss ett ganska svårt fall av vägglöss så kommer det ändå minska rum per rum och snart kan ni ha era kläder, sängkläder, mattor, gardiner och liknande precis som vanligt. Den första tiden vill man inte ha någon hemma hos sig för risken att det ska spridas hem till dem och och man är extremt nogrann med vad han har på sig när man far till någon annan, men den tiden går ganska snabbt över och snart kan folk faktiskt komma på besök och du kan ta på dig vad du vill när du far iväg. Nej det värsta och mest uttröttande är att försöka få försäkringsbolaget och Anticimex att lyssna på vad du säger. 
Det mest frustrerande är inte att aldrig bli av med lössen utan det är att aldrig lyckas få kontakt med saneraren. 

Nu hoppas jag bara med allt jag har i kroppen att lössen ska vara borta när vår nya familjemedlem kommer till världen för jag klarar inte ens av att tänka på att bo hos mamma var tredje vecka med en nyfödd liten bebis. Jag vill inte ha gift efter vägglisterna även om bebisen ligger på en filt mitt i rummet. Jag vill inte hitta bett på mitt barn. Jag vill inte fortsätta strula med Anticimex när jag ska njuta av den första tiden med vårt först födda barn. 





Kommentarer
Angelica

Hej.
Vi har precis upptäckt att vi fått vägglöss i vår nyköpta lägenhet :-( Jag är gravid och dom bor i sonens rum, han är tre år. Jag försöker leta tips på hur jag ska försöka sanera alla hans leksaker osv. . Dom har varit här igår och sprutat medel, jag är livrädd att det inte ska hjälpa :'( Hur gick det för er och hur gjorde ni med gosedjuren tex?

2014-05-28 @ 14:40:25


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0