FK <3 Nordea <3 Mac = Inte sant

Åååh knappt nå frustrerade alls att försöka logga in på Försäkringskassan om man är Mac-användare och har Nordea som bank, jag kan berätta att det inte går. Det är helt sant, det går inte utan man MÅSTE ha en PC eller en annan bank för att det ska fungera. Tur nog har vi en härlig stationär PC också så jag startade upp den, ni vet hur det är när man startar en PC, man går och tar en kopp kaffe medan datorn brummar igång och Windows rullar upp sin flagga och allt vad som nu händer. Jag tycker det är jobbigt att man bara måste starta den till att börja med. 
Så jag brummade igång ångloket och de första felen som kom var att

1. Slut på batteri i musen.
2. Ingen uppkoppling.

Lugnt med musen, bara att koppla i en med sladd, värre med uppkopplingen. Först satt jag där med öppen mun och försökte komma på hur fan man ser om man ens är uppkopplad mot någonting och efter ett tag kom jag på att det finns en kontrollpanel så jag fick leta rätt på den, försöka förstå mig på den (det är väl 4 år sedan jag använder en PC nu skulle jag tro, förutom på jobbet men där gör man ju bara sökningar i webprogram) och sen ge upp för att gå och pilla på sladdarna. Sladdpillet funkade och the world wide web var tillgängligt för mig igen! (ja den är uppkopplad med lina inte wifi, den har hårdvaran men det funkar inte riktigt som det ska visst).

Loggar in på Nordea och förstår inte ens först vad som står men jag måste visste installera Windows Explorer(!!!?) för varför tror jag att det ska funka med Chrome som webläsare? Har jag inte märkt att vi har lämnat 2013 och befinner oss i slutet av 1990? Det ska vara PC, Windows och Windows Explorer ffs! Så visst, jag gör som dom vill och funderar på att kolla om msn-chatten fortfarande finns kvar när jag ändå håller på, logga in på Lunarstorm och kolla om några gamla kompisar finns kvar där också kanske?

Efter att ha installerat Explorer, loggat in på Nordea och installerat ännu fler program så har jag under tiden hunnit med att startat om datorn 3 gånger för det måste man göra vid varje installation på en PC, jo det är sant. När jag ÄNTLIGEN kan ta mig till Försäkringskassans hemsida och logga in så hittar inte skiten på min fil och jag får logga in på Nordea och skapa en ny e-legitimation och starta om datorn - igen! 

Äntligen funkar det och jag inser att jag gjort allt i onödan för Försäkringskassan har ju alla mina inkomstuppgifter eftersom jag är sjukskriven och redan får pengar från dom så jag behöver inte göra någonting för att få ut föräldrarpenning sen. 

För att se det lite positivt så
 
1. Var det lite som ett äventyr eller en extrem utmaning.
2. Uppskattar jag verkligen nu hur tyst macen är.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0